Nieuws

Of anders gezegd: een roestige bout in het voorhuis van Museum Møhlmann is maatbepalend voor half Appingedam. Wat nu weer? Zijn we hier gek geworden? Hebben regelgeving en bouwwerkzaamheden dan eindelijk hun tol geëist? Zit er bij de Møhlmannen toch een schroefje los? Of een bout?

Zeker niet. Natuurlijk: al het gedoe, hier, in Appingedam eist wel degelijk zijn tol, maar het verstand is daarbij tot nog toe wonderlijk helder gebleven. En terwijl we achter in de schuur struikelen over bouten, schroeven, spijkers en ander materiaal, blijkt ons voorhuis te zijn voorzien van een Bijzondere Bout. Hij zit gewoon in de gevel, linksonder, slechts enkele decimeters boven de grond. Esthetisch gezien, zou je hem er onmiddellijk uit slopen. Maar als we dat deden zou bijvoorbeeld de rotonde even verderop niet meer fatsoenlijk kunnen worden aangelegd.
Wat blijkt? Sinds wij hier zijn neergestreken is men druk bezig met verbeteringen aan de N360, de weg van Groningen naar Appingedam (Delfzijl). Asfaltlagen worden vernieuwd en kleine, maar gevaarlijke kruisingen worden nu rotondes. Met één zo’n kruising zou u, als toekomstige bezoeker van het museum, te maken krijgen, vlak voor Appingedam, bij het lieflijke kerkje van Tjamsweer. Daar moet u namelijk rechtsaf en een tweehonderd meter verder bent u dan bij het museum. Een kind kan de was doen. Als u weer terug gaat, moet u de N360 weer opdraaien, linksaf, richting Groningen. Dat kan soms lastig zijn en vandaar dat hier een gemakkelijke rotonde komt. Hij is waarschijnlijk net klaar voordat we straks, in het vroege voorjaar van 2008, open te gaan (zie ook www.N360.nl).

Ter zake nu. Zo’n rotonde stamp je maar niet eventjes aan. Dat moet een zeer bepaalde hoogte hebben en dat luistert allemaal zeer nauw anders zou u bijvoorbeeld zomaar de bocht uit kunnen vliegen. Vandaar de bekende landmeters met hun rood-witte stokken. Maar wat meten ze nu eigenlijk? Om kort te zijn: onze bout. Het blijkt dat de onderkant van deze bout sinds jaar en dag precies 67 centimeter boven NAP aangeeft. En met dat gegeven wordt de gehele rotonde gebouwd. En meer. De brug, even verderop, kon zonder onze bout niet verrijzen, de N360 zelf is er op afgestemd, evenals de wijk achter ons.

Zevenenzestig centimeter boven NAP. Als we nu de voeten maar droog houden en het hoofd boven water…

Museum Møhlmann

Museum Møhlmann



Pin It on Pinterest