Afgelopen weekend werd in Museum Møhlmann te Appingedam voor het eerst een unieke uitvoering van het bekende Canto Ostinato van Simeon ten Holt op één vleugel ten gehore gebracht door Elles van der Heiden en Siebert Nix. Het publiek mocht daarbij – op sloffen of op kousenvoeten – in het museum ‘rondsloffen’ , o.a. langs de gelijknamige Canto-serie van 124 kleine schilderijen van Rob Møhlmann. Componist en schilder werkten rond 1980, volkomen onwetend van elkaars bestaan, aan een gelijksoortig idee van variaties op een thema, nota bene onder dezelfde naam Canto. Nu, anno 2014, kwamen de twee disciplines voor het eerst samen.
De primeur vond op 12 april, zaterdagavond plaats, de ‘herhaling’ op zondagochtend. Het was duidelijk dat het publiek niet aan dit soort huiselijkheid gewend was. Pas na een klein kwartier begonnen de eersten voorzichtig rond te schuifelen. Het bleek echter al dat het gebouw de zachte schuivel- en kraakgeluidjes liefdevol opnam zodat een en ander door niemand als storend werd ervaren. Ook de akoestiek bleek overal in het museum goed. Velen vonden al sloffend nieuwe plekken in het museum om de Canto Ostinato tot zich te nemen. Het hele gebouw raakte op wonderlijke wijze Canto-bezwangerd, waardoor een intieme sfeer ontstond die toch door allen kon worden gedeeld.